Afera na świecie

USA

W USA w ciągu dwóch miesięcy od wybuchu afery pojawiło się ponad 400 pozwów zbiorowych przeciwko Volkswagenowi!

Sprawą zajął się Prokurator Generalny Nowego Jorku. W Kalifornii Sąd Gospodarczy nakazał koncernowi VW wymianę 70 tys. samochodów na nowe.

Pierwotnie koncern zaoferował każdemu oszukanemu właścicielowi auta 1000 USD jako odszkodowanie, co zostało bardzo źle odebrane – kwota została uznana za rażąco niską. W kwietniu 2016 roku, VW przyparty do muru przez władze USA zaoferował, że odkupi 500 000 samochodów z „oszukanym” oprogramowaniem i wypłaci po 5000 USD odszkodowania.

Organizacje pacjentów z chorobami płuc żądają wielomiliardowych odszkodowań za śmierć osób spowodowaną zanieczyszczeniem powietrza poprzez 40-krotnie wyższą emisje…

Kwoty kar dla koncernu za oszustwa podatkowe wynikające z zaniżonej emisji szacowane są na 18 miliardów USD!

Volkswagen oficjalnie przeprosił i oświadczył, że wycofuje nowe silniki (przeznaczone na rok 2016) z procesu homologacji.

Oficjalnie potwierdzono, że sprawa dotyczy też silników 3.0 TDI montowanych w Audi i Porsche.

Rząd USA przygotował stronę internetową http://www.epa.gov/vw na której publikowane są wszystkie informacje i dokumenty poświęcone tylko i wyłącznie aferze Volkswagena.

Ministerstwo Sprawiedliwości USA wniosło pozew przeciwko Volkswagenowi w związku z oszustwami i manipulacjami jakich dopuścił się koncern. Pozew opiewa na kwotę 46 miliardów USD (czyli ok. 180 miliardów złotych!).

Na początku lutego 2016 koncern przedstawił Kalifornijskiemu Urzędowi Czystości Powietrza CARB i Agencji Ochrony Środowiska EPA plan naprawy 80 tys. samochodów z silnikami 3.0 TDI.

Pod koniec czerwca 2016 doszło do ugody z oszukanymi konsumentami, odszkodowanie wyniesie przeszło 15 miliardów dolarów, to rekord w historii amerykańskich skandali motoryzacyjnych.

W sierpniu 2016 koncern zawarł wstępną ugodę i niebawem zapłaci 1,2 mld USD odszkodowania swoim dealerom.

W październiku 2016 nastąpił koniec diesli Volkswagena w USA, koncern wycofuje się tam ze sprzedaży silników wysokoprężnych.

Federalna Komisja Handlu (FTC) wszczyna śledztwo w sprawie niszczenia przez VW dokumentów związanych z dieselgate.

Sąd zasądził 200 milionów dolarów kary za oszukane silniki 3.0 TDI.

Kolejna ugoda Volkswagena w USA  – 4,3 miliarda USD.

VW musi zapłacić odszkodowanie 1,67 miliarda USD swoim dealerom w USA.

Amerykanie w formie protestu przeciwko VW malują na swoich samochodach obraźliwe hasła.

Właściciele aut z silnikiem 3.0 TDI otrzymają od Volkswagena pomiędzy 7 tys. a 16 tys. dolarów w formie rekompensaty.

Volkswagen właśnie odkupił za 2,9 mld dolarów niemal 138 tys. samochodów z wadliwymi dieslami.

Koncern VW przyznał się do wszystkich stawianych zarzutów przed Sądem w Detroit.

Volkswagen zapłaci 1,22 mld dolarów za naprawę lub wykupienie od właścicieli samochodów z silnikami 3.0 TDi V6 marki Porsche i Audi.

Naukowcy z Uniwersytetu California San Diego przeprowadzili badania nad oprogramowaniem fałszującym instalowanym przez Volkswagena. Znaleźli kod, który pozwalał na weryfikacje, czy pojazd jest poddawany testom, czy znajduje się w realnych warunkach jazdy.

169 lat może spędzić w więzieniu Oliver Schmitd jeden z dyrektorów Volkswagena odpowiedzialnych za dieselgate. Na razie czeka w areszcie na proces, a sąd odrzuca wnioski o wyjście za kaucją.

Władze USA wydały nakazy aresztowania dla pięciu byłych menedżerów Volkswagena, są oskarżeni o spisek i naruszenie amerykańskich przepisów ochrony środowiska.

Departament Sprawiedliwości USA ogłosił, że oskarżył Giovanniego Pamio o konspirację w celu oszustwa, oszustwa w sieci oraz naruszenie amerykańskiej ustawy o jakości powietrza.

Kanada

Canada’s Competition Bureau wszczęła federalne śledztwo przeciwko Volkswagenowi.

Kolejne śledztwo, Kanadyjski rząd bada oszustwa Volkswagena, pod lupą także Audi i Porsche.

Koniec diesli Volkswagena, nie kupimy już takiego auta w Kanadzie.

Volkswagen wypłaci ponad 2 miliardów dolarów kanadyjskich (CAD) odszkodowania oszukanym klientom.

Kilka grup środowiskowych oskarżyło minister środowiska Catherine McKenna o zbyt powolne śledztwo w sprawie manipulacji silnikami diesla.

Ministerstwo Ochrony Środowiska wraz a prokuratorami przeszukało siedzibę centrali Volkswagena w Kanadzie.

Hiszpania

Prokuratura i policja przeszukują biura Volkswagena.

Sprawą zajmuje się Najwyższy Sąd Karny. Wpłynęły wnioski karne dot. oszustwa, oszustwa podatkowego, oszustwa konsumentów, delikt przeciwko środowisku i fałszerstwu.

Wszczęto postępowanie karne przeciwko Volkswagen Espana i SEAT SA.

Pierwszy wyrok nakazujący wypłatę 5000 EUR dla oszukanego klienta VW.

Holandia

Holandia wydała miliardy euro na dopłaty do energooszczędnych samochodów w ostatnich latach. Jesse Klaver z partii politycznej GroenLinks odpowiedział, że Holandia musi ubiegać się o zwrot pieniędzy od producentów samochodów, jeśli okaże się, że popełnili oszustwo w Holandii.

Utworzono w 13 gminach specjalne strefy ekologiczne. Nie mogą tam wjeżdżać samochody, które przekraczają normy emisji spalin i nie posiadają specjalnego dopuszczenia ekologicznego. W Amsterdamie zakaz dla diesli wprowadzony zostanie prawdopodobnie w przyszłym roku.

Chiny

Koncern wycofuje ze sprzedaży ok. 2 tys. aut.

Australia

Wprowadzony zostaje zakaz sprzedaży aut wyprodukowanych przez koncern VW.

Australijski urząd ochrony konsumentów pozwał VW za wprowadzanie w błąd klientów.

Australijska Komisja Konkurencji i Konsumentów pozwała VW za stosowania nielegalnego oprogramowania.

Decyzją sądu federalnego, Volkswagen musi „wyjaśnić nieporozumienie” związane z akcją „naprawczą”.

Korea Południowa

W Korei Południowej władze nakazały Volkswagenowi naprawę 125 tysięcy samochodów, poza tym koncern zapłaci równowartość przeszło 12 milionów dolarów kary za oszustwo.

W lutym 2016 rozpoczęły się przeszukania w koreańskich biurach Volkswagena i Audi. Winnym grozi kara więzienia do 7 lat i grzywna do 80 tys. USD!

W marcu 2016 prokuratorzy weszli do centrum kontroli VW w związku z opieszałością niemieckiego koncernu w sprawie wyjaśniania afery spalinowej: skonfiskowali dyski twarde i dokumenty i zabezpieczyli kilka samochodów do zweryfikowania czy spełniają one normy.

W lipcu 2016 r. wprowadzono zakaz sprzedaży i rejestracji Volkswagenów – zarówno z silnikiem diesla jak i benzynowym!

W sierpniu 2016 r. 80 modeli Volkswagena i Audi utraciło homologację w związku z dieselgate.

W lutym 2017 r. przeszło 500 osób złożyło pozew przeciwko VW, poszkodowani domagają się odrzucenia zgody aktualizację oprogramowania.

Belgia

Belgijski importer Volkswagena D’Ieteren ogłosił, że zaoferuje bezpłatną wymianę silnika 800 klientom, którzy zamówili auta z silnikiem diesla, które prawdopodobnie wyposażone są w nielegalne oprogramowanie.

W Antwerpii jest specjalna strefa ochrony środowiska. Pojazdy z nadmierną emisją spalin nie mogą wjeżdżać do centrum miasta.

Brazylia, Indie, Japonia, Meksyk

Wszczęto postępowanie karne przeciwko koncernowi.

W Indiach VW musi poddać akcji serwisowej ponad 320 tys. pojazdów, które zostały wyposażone w urządzenia oszukujące.

Inne kraje

Decyzję o wszczęciu śledztwa przeciwko Volkswagenowi, podjął Luksemburg.

W Austrii Zieloni i Socjaldemokraci apelują w parlamencie o zakaz dla diesli.

Szwecja rozważa wprowadzenie stref bez diesla, chce przestawić się na transport elektryczny.

Dania rozważa zakaz diesla, temat został poddany społecznej dyskusji. W Kopenhadze wprowadzono strefy, do których nie mogą wjeżdżać samochody bez filtrów cząsteczek.

Niemcy

Prokuratura i policja przeszukują biura Volkswagena.

Poza prokuraturą sprawę analizuje też wewnętrzna jednostka śledczo-rewizyjna prowadzona przez byłych prokuratorów amerykańskich i niemieckich.

Po przyznaniu się do oszustwa, Komisja Europejska i niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt dali koncernowi 10 dni na ostateczne wyjaśnienie sprawy.

Wszczęto odrębne postępowanie karne przeciwko Audi.

Prokuratora wszczęła kolejne postępowanie przeciwko VW, tym razem zajęła się manipulacjami podatkowymi koncernu związanymi z podawaniem zaniżonej wartości emisji CO2.

Zostało także wszczęte śledztwo wobec byłego szefa zarządu Volkswagena Martina Winterkorna. Prezes zrezygnował ze stanowiska po wybuchu skandalu twierdząc, że nie ma wiedzy na temat manipulowania wynikami emisji.

Śledztwo w sprawie manipulacji rynkowych zostaje rozszerzone o szefa marki Volkswagen – Herberta Diessa oraz  prezesa rady nadzorczej koncernu, b. dyrektora finansowego – Hansa Dietera Poetscha.

Niemiecki sąd wydaje wyrok – „oszukane” diesle Volkswagena nie mają homologacji oraz nakazuje dealerowi odkupienie od klienta Volkswagena Golfa z dieselem EA189.

W styczniu 2017 r. niemiecki sąd nakazał wypłatę odszkodowania dla właściciela samochodu marki Skoda, w którym zainstalowano nielegalne oprogramowanie.

Niemiecka prokuratura ogłosiła, że prowadzi śledztwo przeciw Martinowi Winterkornowi, którego podejrzewa o oszustwa w związku z aferą dieselgate.

Pierwszy duży klient (ponad 500 aut) złożył pozew przeciwko Volkswagenowi.

Bawarska policja nie chce aktualizacji oprogramowania od VW w swoich radiowozach.

Policja i prokuratura przez dwa dni przeszukiwała biura i zakłady należące do Audi.

Przeszukania w kancelarii prawnej wynajętej przez VW do zbadania Dieselgate.

Niemiecki rząd jest przeciwko nowym wytycznym Unii Europejskiej dotyczącym testowania samochodów pod względem emisji spalin. Nowe przepisy mają zapobiec kolejnej aferze Dieselgate.

Spada sprzedaż aut z silnikami Diesla.

Prokuratura w Stuttgarcie wszczęła dochodzenie wobec prezesa Volkswagena Matthiasa Muellera.

Prokuratura w Brunszwiku prowadzi śledztwo ws. obecnych i byłych członków kierownictwa Volkswagena, których podejrzewa o nadmierne wynagradzanie szefa rady VW.

Volkswagen nie odwołał się od wyroków niemieckich sądów, więc został zmuszony do odkupienia dwóch oszukanych samochodów z silnikami TDI.

Prokuratura w Stuttgarcie oskarżyła trzech pracowników Boscha o udział w aferze dieselgate.

Prokuratura w Stuttgarcie podjęła dochodzenie przeciwko firmie Porsche, której zarzuca manipulacje w SUV-ie Cayenne.

Minister transportu Alexander Dobrindt wydał zakaz dopuszczania do ruchu samochodów marki Porsche Cayenne.

Stowarzyszenie LobbyControl skrytykowało Angelę Merkel za działania w charakterze „rzecznika” niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Wg nich parasol ochronny rządu doprowadził do bezkarności producentów aut.

Minister Transportu oświadczył, że sprawdza czy model Touareg 3.0 TDI posiada oszukane oprogramowanie jak Porsche Cayenne. Jeśli tak, zostanie wydany zakaz rejestracji.

Były inżynier Audi ujawnił dowody na związek dwóch ówczesnych dyrektorów ze skandalem emisji spalin.

Niemiecka grupa ds. praw konsumentów myRight zamierza odwołać się od decyzji sądu w sprawie skandalu z emisją spalin.

Szwajcaria

Po przyznaniu się przez Zarząd VW do oszustwa, natychmiast wstrzymano sprzedaż samochodów grupy Volkswagena z silnikami wysokoprężnymi.

Sąd nakazał szwajcarskiej prokuraturze wszczęcie postępowanie karnego w sprawie Volkswagena.

Szwajcaria nie wprowadza na razie zakazów dla diesla, ale zakazy dla tych silników istnieją na poziomie regulacji dopuszczających auta do ruchu – wprowadzono je po wybuchu afery dieselgate.

Szef biura ds. dróg w Szwajcarii Juerg Roethlisberger żąda aby szwajcarscy klienci byli traktowani na równi z niemieckimi.

Szwajcaria zakazuje rejestracji Porsche Cayenne z wysokoprężnym silnikiem 3.0V6 TDI konstrukcji Audi.

Szwajcarska Agencja Ochrony Konsumentów (SKS) złożyła pozew przeciwko Volkswagenowi i jego głównemu importerowi w Zurychu.

Rumunia

Rumuński Urząd ds. Rejestracji Pojazdów (RAR) przestał wydawać dokumenty rejestracyjne dla pojazdów wyposażonych w silniki diesla VW Euro 5.

Francja, Wielka Brytania, Włochy

Prokuratura i policja przeszukują biura Volkswagena.

Włoski rzecznik ds. konkurencji ogłosił plany, aby zbadać czy VW zaangażowany był w „niewłaściwe praktyki handlowe” przy promocji swoich samochodów z silnikami diesla.

15 października 2015 roku włoska policja przeszukała biura VW w Weronie oraz biura firmy Lamborghini w Bolonii, obejmując sześciu kierowników dochodzeniem.

W sierpniu 2016 roku Włoski urząd antymonopolowy w związku z dieselgate nałożył na VW karę 5 milionów EUR „za niedopuszczalne praktyki prowadzenia interesów”.

Wielka Brytania domaga się odszkodowań dla oszukanych obywateli i rozważa pozwanie VW.

Francja rozważa zakaz sprzedaży diesli Volkwagena.

W wielkiej Brytanii 9 stycznia 2017 r. złożono rekordowy pozew zbiorowy przeciwko VW na 30 milionów funtów.

Wielka Brytania rozważa złomowanie samochodów z silnikami Diesla.

Minister Transportu Wielkiej Brytanii zapowiada, że pojedzie do Niemiec po dokumenty w sprawie Dieselgate.

Władze Wielkiej Brytanii domagają się od Volkswagena kolejnych wyjaśnień w sprawie Dieselgate.

We Francji Volkswagenowi grozi nawet 19,73 mld euro kary za oszustwa i manipulacje.

Volkswagen oświadczył, że nie zapłaci 2,5 mln funtów za nieuregulowanie opłaty proekologicznej w Londynie, której domaga się burmistrz brytyjskiej stolicy.

We Francji całkowity zakaz dla diesli ma obowiązywać już od 2020 roku.

Wielka Brytania wprowadza nowe standardy testów emisji spalin, to jeden ze skutków Dieselgate.