Afera na świecie

USA

W USA w ciągu dwóch miesięcy od wybuchu afery pojawiło się ponad 400 pozwów zbiorowych przeciwko Volkswagenowi!

Sprawą zajął się Prokurator Generalny Nowego Jorku. W Kalifornii Sąd Gospodarczy nakazał koncernowi VW wymianę 70 tys. samochodów na nowe.

Pierwotnie koncern zaoferował każdemu oszukanemu właścicielowi auta 1000 USD jako odszkodowanie, co zostało bardzo źle odebrane – kwota została uznana za rażąco niską. W kwietniu 2016 roku, VW przyparty do muru przez władze USA zaoferował, że odkupi 500 000 samochodów z „oszukanym” oprogramowaniem i wypłaci po 5000 USD odszkodowania.

Organizacje pacjentów z chorobami płuc żądają wielomiliardowych odszkodowań za śmierć osób spowodowaną zanieczyszczeniem powietrza poprzez 40-krotnie wyższą emisje…

Kwoty kar dla koncernu za oszustwa podatkowe wynikające z zaniżonej emisji szacowane są na 18 miliardów USD!

Volkswagen oficjalnie przeprosił i oświadczył, że wycofuje nowe silniki (przeznaczone na rok 2016) z procesu homologacji.

Oficjalnie potwierdzono, że sprawa dotyczy też silników 3.0 TDI montowanych w Audi i Porsche.

Rząd USA przygotował stronę internetową http://www.epa.gov/vw na której publikowane są wszystkie informacje i dokumenty poświęcone tylko i wyłącznie aferze Volkswagena.

Ministerstwo Sprawiedliwości USA wniosło pozew przeciwko Volkswagenowi w związku z oszustwami i manipulacjami jakich dopuścił się koncern. Pozew opiewa na kwotę 46 miliardów USD (czyli ok. 180 miliardów złotych!).

Na początku lutego 2016 koncern przedstawił Kalifornijskiemu Urzędowi Czystości Powietrza CARB i Agencji Ochrony Środowiska EPA plan naprawy 80 tys. samochodów z silnikami 3.0 TDI.

Pod koniec czerwca 2016 doszło do ugody z oszukanymi konsumentami, odszkodowanie wyniesie przeszło 15 miliardów dolarów, to rekord w historii amerykańskich skandali motoryzacyjnych.

W sierpniu 2016 koncern zawarł wstępną ugodę i niebawem zapłaci 1,2 mld USD odszkodowania swoim dealerom.

W październiku 2016 nastąpił koniec diesli Volkswagena w USA, koncern wycofuje się tam ze sprzedaży silników wysokoprężnych.

Federalna Komisja Handlu (FTC) wszczyna śledztwo w sprawie niszczenia przez VW dokumentów związanych z dieselgate.

Sąd zasądził 200 milionów dolarów kary za oszukane silniki 3.0 TDI.

Kolejna ugoda Volkswagena w USA  – 4,3 miliarda USD.

VW musi zapłacić odszkodowanie 1,67 miliarda USD swoim dealerom w USA.

Amerykanie w formie protestu przeciwko VW malują na swoich samochodach obraźliwe hasła.

Właściciele aut z silnikiem 3.0 TDI otrzymają od Volkswagena pomiędzy 7 tys. a 16 tys. dolarów w formie rekompensaty.

Volkswagen właśnie odkupił za 2,9 mld dolarów niemal 138 tys. samochodów z wadliwymi dieslami.

Koncern VW przyznał się do wszystkich stawianych zarzutów przed Sądem w Detroit.

Volkswagen zapłaci 1,22 mld dolarów za naprawę lub wykupienie od właścicieli samochodów z silnikami 3.0 TDi V6 marki Porsche i Audi.

Naukowcy z Uniwersytetu California San Diego przeprowadzili badania nad oprogramowaniem fałszującym instalowanym przez Volkswagena. Znaleźli kod, który pozwalał na weryfikacje, czy pojazd jest poddawany testom, czy znajduje się w realnych warunkach jazdy.

169 lat może spędzić w więzieniu Oliver Schmitd jeden z dyrektorów Volkswagena odpowiedzialnych za dieselgate. Na razie czeka w areszcie na proces, a sąd odrzuca wnioski o wyjście za kaucją.

Kanada

Canada’s Competition Bureau wszczęła federalne śledztwo przeciwko Volkswagenowi.

Kolejne śledztwo, Kanadyjski rząd bada oszustwa Volkswagena, pod lupą także Audi i Porsche.

Koniec diesli Volkswagena, nie kupimy już takiego auta w Kanadzie.

Volkswagen wypłaci ponad 2 miliardów dolarów kanadyjskich (CAD) odszkodowania oszukanym klientom.

Hiszpania

Prokuratura i policja przeszukują biura Volkswagena.

Sprawą zajmuje się Najwyższy Sąd Karny. Wpłynęły wnioski karne dot. oszustwa, oszustwa podatkowego, oszustwa konsumentów, delikt przeciwko środowisku i fałszerstwu.

Wszczęto postępowanie karne przeciwko Volkswagen Espana i SEAT SA.

Pierwszy wyrok nakazujący wypłatę 5000 EUR dla oszukanego klienta VW.

Holandia

Holandia wydała miliardy euro na dopłaty do energooszczędnych samochodów w ostatnich latach. Jesse Klaver z partii politycznej GroenLinks odpowiedział, że Holandia musi ubiegać się o zwrot pieniędzy od producentów samochodów, jeśli okaże się, że popełnili oszustwo w Holandii.

Chiny

Koncern wycofuje ze sprzedaży ok. 2 tys. aut.

Australia

Wprowadzony zostaje zakaz sprzedaży aut wyprodukowanych przez koncern VW.

Australijski urząd ochrony konsumentów pozwał VW za wprowadzanie w błąd klientów.

Australijska Komisja Konkurencji i Konsumentów pozwała VW za stosowania nielegalnego oprogramowania.

Korea Południowa

W Korei Południowej władze nakazały Volkswagenowi naprawę 125 tysięcy samochodów, poza tym koncern zapłaci równowartość przeszło 12 milionów dolarów kary za oszustwo.

W lutym 2016 rozpoczęły się przeszukania w koreańskich biurach Volkswagena i Audi. Winnym grozi kara więzienia do 7 lat i grzywna do 80 tys. USD!

W marcu 2016 prokuratorzy weszli do centrum kontroli VW w związku z opieszałością niemieckiego koncernu w sprawie wyjaśniania afery spalinowej: skonfiskowali dyski twarde i dokumenty i zabezpieczyli kilka samochodów do zweryfikowania czy spełniają one normy.

W lipcu 2016 r. wprowadzono zakaz sprzedaży i rejestracji Volkswagenów – zarówno z silnikiem diesla jak i benzynowym!

W sierpniu 2016 r. 80 modeli Volkswagena i Audi utraciło homologację w związku z dieselgate.

W lutym 2017 r. przeszło 500 osób złożyło pozew przeciwko VW, poszkodowani domagają się odrzucenia zgody aktualizację oprogramowania.

Belgia

Belgijski importer Volkswagena D’Ieteren ogłosił, że zaoferuje bezpłatną wymianę silnika 800 klientom, którzy zamówili auta z silnikiem diesla, które prawdopodobnie wyposażone są w nielegalne oprogramowanie.

Brazylia, Indie, Japonia, Meksyk

Wszczęto postępowanie karne przeciwko koncernowi.

Inne kraje

Decyzję o wszczęciu śledztwa przeciwko Volkswagenowi, podjął Luksemburg.

Niemcy

Prokuratura i policja przeszukują biura Volkswagena.

Poza prokuraturą sprawę analizuje też wewnętrzna jednostka śledczo-rewizyjna prowadzona przez byłych prokuratorów amerykańskich i niemieckich.

Po przyznaniu się do oszustwa, Komisja Europejska i niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt dali koncernowi 10 dni na ostateczne wyjaśnienie sprawy.

Wszczęto odrębne postępowanie karne przeciwko Audi.

Prokuratora wszczęła kolejne postępowanie przeciwko VW, tym razem zajęła się manipulacjami podatkowymi koncernu związanymi z podawaniem zaniżonej wartości emisji CO2.

Zostało także wszczęte śledztwo wobec byłego szefa zarządu Volkswagena Martina Winterkorna. Prezes zrezygnował ze stanowiska po wybuchu skandalu twierdząc, że nie ma wiedzy na temat manipulowania wynikami emisji.

Śledztwo w sprawie manipulacji rynkowych zostaje rozszerzone o szefa marki Volkswagen – Herberta Diessa oraz  prezesa rady nadzorczej koncernu, b. dyrektora finansowego – Hansa Dietera Poetscha.

Niemiecki sąd wydaje wyrok – „oszukane” diesle Volkswagena nie mają homologacji oraz nakazuje dealerowi odkupienie od klienta Volkswagena Golfa z dieselem EA189.

W styczniu 2017 r. niemiecki sąd nakazał wypłatę odszkodowania dla właściciela samochodu marki Skoda, w którym zainstalowano nielegalne oprogramowanie.

Niemiecka prokuratura ogłosiła, że prowadzi śledztwo przeciw Martinowi Winterkornowi, którego podejrzewa o oszustwa w związku z aferą dieselgate.

Pierwszy duży klient (ponad 500 aut) złożył pozew przeciwko Volkswagenowi.

Bawarska policja nie chce aktualizacji oprogramowania od VW w swoich radiowozach.

Policja i prokuratura przez dwa dni przeszukiwała biura i zakłady należące do Audi.

Przeszukania w kancelarii prawnej wynajętej przez VW do zbadania Dieselgate.

Niemiecki rząd jest przeciwko nowym wytycznym Unii Europejskiej dotyczącym testowania samochodów pod względem emisji spalin. Nowe przepisy mają zapobiec kolejnej aferze Dieselgate.

Spada sprzedaż aut z silnikami Diesla.

Prokuratura w Stuttgarcie wszczęła dochodzenie wobec prezesa Volkswagena Matthiasa Muellera.

Prokuratura w Brunszwiku prowadzi śledztwo ws. obecnych i byłych członków kierownictwa Volkswagena, których podejrzewa o nadmierne wynagradzanie szefa rady VW.

Szwajcaria

Po przyznaniu się przez Zarząd VW do oszustwa, natychmiast wstrzymano sprzedaż samochodów grupy Volkswagena z silnikami wysokoprężnymi.

Sąd nakał szwajcarskiej prokuraturze wszczęcie postępowanie karnego w sprawie Volkswagena.

Rumunia

Rumuński Urząd ds. Rejestracji Pojazdów (RAR) przestał wydawać dokumenty rejestracyjne dla pojazdów wyposażonych w silniki diesla VW Euro 5.

Francja, Wielka Brytania, Włochy

Prokuratura i policja przeszukują biura Volkswagena.

Włoski rzecznik ds. konkurencji ogłosił plany, aby zbadać czy VW zaangażowany był w „niewłaściwe praktyki handlowe” przy promocji swoich samochodów z silnikami diesla.

15 października 2015 roku włoska policja przeszukała biura VW w Weronie oraz biura firmy Lamborghini w Bolonii, obejmując sześciu kierowników dochodzeniem.

W sierpniu 2016 roku Włoski urząd antymonopolowy w związku z dieselgate nałożył na VW karę 5 milionów EUR „za niedopuszczalne praktyki prowadzenia interesów”.

Wielka Brytania domaga się odszkodowań dla oszukanych obywateli i rozważa pozwanie VW.

Francja rozważa zakaz sprzedaży diesli Volkwagena.

W wielkiej Brytanii 9 stycznia 2017 r. złożono rekordowy pozew zbiorowy przeciwko VW na 30 milionów funtów.

Wielka Brytania rozważa złomowanie samochodów z silnikami Diesla.

Minister Transportu Wielkiej Brytanii zapowiada, że pojedzie do Niemiec po dokumenty w sprawie Dieselgate.

Władze Wielkiej Brytanii domagają się od Volkswagena kolejnych wyjaśnień w sprawie Dieselgate.

We Francji Volkswagenowi grozi nawet 19,73 mld euro kary za oszustwa i manipulacje.