Volkswagen AG potwierdził informacje dotyczące o świadomym manipulowaniu wskaźnikami emisji spalin w samochodach z silnikami diesla produkowanych przez koncern. W milionach pojazdów marek Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT i Porsche celowo instalowano oprogramowanie komputerowe służące do fałszowania wyników pomiarów emisji tlenków azotu (NOx) z układu wydechowego do atmosfery. Oprogramowanie to nie zostało ujawnione w dokumentacji technicznej przekazywanej organom regulacyjnym, certyfikującym ani kontrolnym w żadnym z państw, w których Grupa Volkswagen produkuje lub sprzedaje pojazdy. Koncern Volkswagen przyznał również, że występują istnieją nieprawidłowości dotyczące emisji dwutlenku węgla(CO₂), co oznacza, że poszkodowanych może być kolejny milion właścicieli samochodów z silnikami zarówno Diesla, jak i benzynowymi.
W związku z powyższym istnieje wysokie prawdopodobieństwo nieważności świadectw homologacji, a w konsekwencji – certyfikatów zgodności, na podstawie których pojazdy te zostały dopuszczone do ruchu i zarejestrowane w Polsce. Zasadą jest bowiem, że samochód niespełniający obowiązujących norm emisji spalin nie może być legalnie sprzedawany.
Spółki należące do Grupy Volkswagen publicznie deklarowały oraz zamieszczały w dokumentach sprzedaży, materiałach reklamowych i katalogach dane dotyczące emisji CO₂ i NOx, które były zaniżone, a więc nieprawdziwe. W rzeczywistości wartości te mogły nawet czterdziestokrotnie przekraczać dopuszczalne normy. Jednocześnie specyfikacje techniczne pojazdów wskazywały określoną moc silnika i zużycie paliwa, co stanowiło istotne kryterium przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Konsumenci, wybierając pojazd, kierują się zarówno jego osiągami technicznymi, jak i wpływem na środowisko. Nikt z nas nie chce świadomie przyczyniać się do zanieczyszczania atmosfery poprzez użytkowanie samochodu niespełniającego obowiązujących norm prawnych.
W zaistniałej sytuacji należy uznać, że sprzedane pojazdy nie były zgodne z warunkami zawartych umów sprzedaży, co uprawnia nabywców do dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów o rękojmi za wady rzeczy lub o niezgodności towaru z umową. Działania grupy Volkswagen mogą ponadto stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, polegającą na wprowadzeniu konsumentów w błąd w zakresie właściwości pojazdów.
Grupa Volkswagen zapowiedział przeprowadzenie szeroko zakrojoną akcję serwisową w wyniku, w ramach której każdy z pojazdów ma zostać naprawiony. Należy jednak podkreślić, że w przypadku, gdy po przeprowadzeniu naprawy pogorszą się możliwości pojazdu, mimo spełnienia norm emisji, właściciele aut poniosą realną szkodę. Nie można zaakceptować rozwiązania, które wprawdzie ograniczy emisję spalin do dopuszczalnych wartości, lecz jednocześnie obniży parametry techniczne pojazdu i komfort jego użytkowania.
