Aktualności

19 września 2017

Cztery grupy konsumenckie razem przeciwko VW

Organizacje zajmujące się ochroną konsumentów z czterech krajów europejskich łączą siły. Wspólnie zamierzają domagać się odszkodowania dla właścicieli pojazdów Grupy Volkswagen, w których zainstalowano oprogramowanie z kodem oszukującym testy emisji spalin. Trzy z czterech organizacji pochodzą z państw Unii Europejskiej (Litwa, Słowacja i Słowenia), a jedna z niezrzeszonej Szwajcarii. Grupa zamierza współpracować z międzynarodową firmą prawniczą, aby pozwać Volkswagena w Niemczech.

„Naszym celem jest wytoczenie procesu Volkswagenowi w niemieckim sądzie i uzyskanie rekompensaty dla klientów” – oświadczyła w informacji prasowej europejska grupa konsumencka BEUC.

„Prawie dwa lata temu, ujawniono oszustwo Volkswagena w testach emisji spalin na skalę światową. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych, niemiecki gigant zgodził się wypłacić klientom po kilka tysięcy dolarów odszkodowania, europejscy właściciele diesli nie otrzymali nic. Volkswagen w ogóle nie okazuje troski o swoich klientów”

– powiedziała Ursula Pachl z organizacji BEUC w wywiadzie dla EUobserver. Dodała, że stosunek Volkswagena do rekompensat dla europejskich klientów nie zmienił się od dwóch lat, czyli od momentu wybuchu skandalu. Powiedziała, że strategia koncernu w Europie jest podzielona i zniewolona ponieważ nie ma nadrzędnych przepisów prawnych dotyczących grupowego odszkodowania dla konsumentów.

„Tańszym rozwiązaniem dla Volkswagena jest wypłata odszkodowania kilku hiszpańskim i włoskim klientom, niż zajęcie się zbiorowym roszczeniem w Europie. Z kolei nam brakuje do tego odpowiednich środków” – oświadczyła Pachl. Organizacja, do której należy, od kilku lat prowadzi kampanię, w celu wprowadzenia w Europie odszkodowań zbiorowych. Mechanizm jest bardzo dobrze znany w Stanach Zjednoczonych jako pozew grupowy, w którym dochodzi do połączenia wielu pozwów w tej samej sprawie.

Dzięki międzynarodowym działaniom czterech europejskich grup konsumenckich, opracowano sposób ominięcia problemu. W informacji prasowej, organizacja BEUC napisała, że dzięki paneuropejskiej współpracy „Volkswagen poniesie odpowiedzialność wobec swoich klientów, bez ryzyka gospodarczego”.

Komisja Europejska ma zdecydować o formie zbiorowej rekompensaty, ale nie było jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Pachl pochwaliła komisarz do spraw konsumentów Unii Europejskiej Verę Jourovą za próby przekonania VW do wypłaty odszkodowania Europejczykom.

„Bardzo doceniamy starania pani komisarz” – powiedziała Pachl. Zauważyła jednak, że Jourova była najprawdopodobniej „zaskoczona” brakiem współpracy ze strony Volkswagena.

Pochwaliła również władze ds. konsumentów, które w zeszłym tygodniu wspólnie wystosowały list do Volkswagena. Dokument nakazywał koncernowi zakończenie akcji serwisowej w ciągu miesiąca.

„Jest już dosyć późno, ale w porządku” – powiedziała. „Takie działanie jest bardzo mile widziane”.

Wśród składających pozew przeciwko Volkswagenowi znalazły się również grupy konsumenckie z Belgii, Włoch, Portugalii i Hiszpanii.

Źródło: https://euobserver.com/environment/138977

, , , , , , , , ,