Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  1. 1
    Jaki jest status osób, którzy kupili Audi, Skodę, Volkswagena, Porsche lub Seata z wadliwym silnikiem?

    Polscy posiadacze wadliwych aut powinni dochodzić roszczeń na drodze sądowej. Najwygodniejszą formą jest przystąpienie do pozwu zbiorowego, przeciwko jednemu z wyżej wymienionych marek. Można również rozważyć powództwo indywidualne. Pozew zbiorowy przygotowało i złożyło Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych Przez Spółki Grupy Volkswagen. Jest to pozew o naprawienie szkody za czyn niedozwolony. Każdy posiadacz auta może dołączyć do pozwu.

  2. 2
    Co z aktualizacjami oprogramowania, oferowanymi przez producenta?

    Jak wynika z badań Stowarzyszenia STOPVW blisko 65 proc. osób, które zdecydowały się na wymianę oprogramowania w ramach tak zwanej akcji naprawczej Dieselgate twierdzi, że ich samochody zachowują się gorzej niż przed naprawą. Podobne doniesienia pojawiają się w innych krajach, takich jak Niemcy, Anglia, Szwecja, Włochy i wiele innych.

    Jednocześnie eksperci, współpracujący ze Stowarzyszeniem, wyrażają opinię, że wymiana oprogramowania nie usuwa całkowicie skutków oszustwa i może zmienić swoje parametry pracy, tj. obniżyć maksymalny moment obrotowy i moc a także zwiększyć zużycie paliwa. Warto podkreślić, że wymiana oprogramowania nie jest obowiązkowa i wiele osób nie decyduje się na taki krok w obawie przed problemami z samochodem.

  3. 3
    Jakie kroki mają podjąć klienci, których dotyczy problem?

    Wobec braku woli polubownego zakończenia sporu przez producenta, konieczne jest wystąpienie na drogę sądową. Właściciele VW i Skody mogą dołączyć do już złożonych pozwów przeciwko producentom tych marek. Pozwy przeciwko Audi i SEATowi zostaną złożone w najbliższym czasie. Organizacji grup poszkodowanych podjęło się Stowarzyszenie STOPVW.

  4. 4
    Czy kolejny właściciel pojazdu może ubiegać się o odszkodowanie?

    Tak, o odszkodowanie może wystąpić każdy posiadacz samochodu, również ten, który nabył auto na rynku wtórnym. Nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń. Również osoby użytkujące samochody leasingowane mogą przystąpić do pozwu zbiorowego.

  5. 5
    Czy mogę dołączyć do pozwu zbiorowego po jego złożeniu w sądzie?

    Tak! We wrześniu 2016 r. złożony został pierwszy pozew dotyczący właścicieli i użytkowników aut marki Volkswagen. Dołączenie do grupy poszkodowanych jest wciąż możliwe – sąd nie wyznaczył jeszcze terminu granicznego, po upływie którego grupa poszkodowanych zostanie zamknięta.

  6. 6
    Jakie auta obejmuje pozew?

    Zgodnie z ostatnimi ustaleniami są to pojazdy posiadające silnik TDI o kodzie EA189:

    Silnik Moc silnika Oznaczenie Dane techniczne
    1.2 TDI CR 75 KM (55 kW) CFWA 1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    1.6 TDI CR 75 KM (55 kW) CAYA 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    1.6 TDI CR 90 KM (66 kW) CAYB 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    1.6 TDI CR 105 KM (77 kW) CAYC 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 110 KM (81 kW) CBDC, CFHA, CFHF 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 120 KM (88 kW) CAGC 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 140 KM (103 kW) CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 143 KM (105 kW) CAGA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 170 KM (125 kW) CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 177 KM (130 kW) CGLC 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 180 KM (132 kW) CFCA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, dwie turbosprężarki

    W praktyce są to wszystkie auta marek Volkswagen, Audi, SEAT i Skoda wyprodukowane w latach 2009 – 2014 oraz część aut z 2008 r. i 2015 r. wyposażone w silnik 1,2, 1,6 i 2,0 TDI, w tym m.in. Volkswagen: Polo, Beetle, Golf, Jetta, Passat, CC, Scirocco, Eos, Tiguan, Amarok, Touran, Sharan, Transporter, Caddy; Audi: A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT; Skoda: Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti; SEAT: Ibiza, Alhambra, Altea, Exeo, Leon, Toledo

    Sprawdź swój samochód i zobacz czy należy Ci się odszkodowanie!

  7. 7
    Co powinna zrobić osoba, która chce dołączyć do pozwu/akcji?

    Wypełnić formularz na naszej stronie i czekać na kontakt ze strony stowarzyszenia.

  8. 8
    Co z samochodami innych marek koncernu? (AUDI, SEAT, SKODA, PORSCHE)

    Właściciele samochodów innych marek koncernu VW wyposażonych w silnik TDI o kodzie EA189, również mogą zgłaszać roszczenia. W praktyce są to wszystkie auta marek Volkswagen, Audi, SEAT i Skoda wyprodukowane w latach 2009 – 2014 oraz część aut z 2008 r. i 2015 r. wyposażone w silnik 1,2, 1,6 i 2,0 TDI, w tym m.in. Volkswagen: Polo, Beetle, Golf, Jetta, Passat, CC, Scirocco, Eos, Tiguan, Amarok, Touran, Sharan, Transporter, Caddy; Audi: A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT; Skoda: Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti; SEAT: Ibiza, Alhambra, Altea, Exeo, Leon, Toledo

    Silnik Moc silnika Oznaczenie Dane techniczne
    1.2 TDI CR 75 KM (55 kW) CFWA 1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    1.6 TDI CR 75 KM (55 kW) CAYA 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    1.6 TDI CR 90 KM (66 kW) CAYB 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    1.6 TDI CR 105 KM (77 kW) CAYC 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 110 KM (81 kW) CBDC, CFHA, CFHF 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 120 KM (88 kW) CAGC 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 140 KM (103 kW) CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 143 KM (105 kW) CAGA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 170 KM (125 kW) CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 177 KM (130 kW) CGLC 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
    2.0 TDI CR 180 KM (132 kW) CFCA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, dwie turbosprężarki

    Sprawdź swój samochód i zobacz czy należy Ci się odszkodowanie!

  9. 9
    Jak biegły określi spadek wartości samochodu?

    Tego typu rozmowy będą prowadzone bezpośrednio z osobami poszkodowanymi. Rzeczoznawca dokona porównania wartości pojazdu, który wyróżnia się deklarowanymi przez producenta osiągami (mocą i zużyciem paliwa) i spełnia wszelkie normy dotyczące emisji tlenków azotu i pojazdu, który został sprzedany i w którym dokonana zostanie modyfikacja w postaci dostosowania norm do obowiązujących przepisów prawa.

  10. 10
    Chciałbym, mimo wszystko, skorzystać z opcji ''naprawy'' przez VW - co zrobić?

    Spółki grupy Volkswagen AG zapowiedziały akcję „napraw” wszystkich wadliwych pojazdów wyposażonych w oprogramowanie manipulujące ilością emitowanych spalin. Akcja „naprawcza” ma wiązać się z nowym rozwiązaniem software’owym oraz modyfikacjami technicznymi. Zgodnie z oficjalnymi komunikatami koncernu „naprawy” mają trwać od pół godziny do godziny w zależności od rodzaju silnika.

    Wobec powyższego, pojawiają się uzasadnione wątpliwości co do skuteczności takich „napraw”. Ponadto zastanawiająca jest kwestia, że półgodzinna „naprawa”, która według koncernu jest mało inwazyjna i prosta, nie mogła być dokonana w ciągu 7 lat zatruwania atmosfery przez trefne pojazdy.

    Dlatego też zalecamy posiadaczom samochodów marek Volkswagen, Skoda, Audi i SEAT, przed wybraniem się na akcję „naprawczą” organizowaną przez spółki grupy Volkswagen AG, udanie się na hamownię tj. stanowisko pomiarowe umożliwiające pozyskanie niezbędnych danych do wyznaczenia charakterystyki osiągów silnika. Następnie po dokonanych przez koncern „naprawach” zalecamy ponowną wizytę w warsztacie wyposażonym w hamownię celem weryfikacji wątpliwej skuteczności półgodzinnej „naprawy” wadliwego pojazdu. Uzyskane wyniki będą stanowić dowód, iż dokonana „naprawa” nie mogła doprowadzić do skutecznego naprawienia szkody i została podjęta w złej wierze.

    Zdecydowanie odradzamy podpisywania jakichkolwiek oświadczeń lub umów, w których zrzekaliby się Państwo roszczeń w związku z Aferą Volkswagena! Zalecamy, aby nic Państwo nie podpisywali bez wcześniejszej konsultacji z prawnikiem.

  11. 11
    Skąd pomysł, aby powstało Stowarzyszenie?

    Przede wszystkim z potrzeby. Wielki skandal, który miał swój początek w USA wywołał reakcje na całym świecie. Początkowo w Polsce nie działo się nic. Chcemy aby Polacy pozbyli się kompleksów wobec Niemców. Im więcej trafia do nas informacji, tym bardziej utwierdzamy się w przekonaniu, że nasza działalność jest niezbędna. Także z powodów historycznych. Volkswagen bardzo źle zapisał się w historii Polski, według naszej wiedzy jest jedyną firmą, która odmówiła wypłaty odszkodowania za prace przymusowe podczas II wojny światowej. Dzisiaj nie garnie się do naprawienia ogromnych szkód, jakie poczynił w naszym środowisku.

  12. 12
    Kim są członkowie Stowarzyszenia?

    Są to głównie młode osoby, które czują się oszukiwane. Nie jesteśmy związani z żadnym ugrupowaniem czy partią polityczną. Mamy tu bardzo różnych członków, ale są też osoby z doświadczeniem i wykształceniem prawniczym, które w ramach odpowiedzialności obywatelskiej, ale też w ramach odpowiedzialności społecznej działają. Nie chcemy być truci, nie chcemy być oszukiwani.

  13. 13
    Ile osób zgłasza się do Stowarzyszenia?

    Średnio jest to kilkanaście zgłoszeń dziennie. Obserwujemy tendencję wzrostową, co naszym zdaniem wynika ze świadomości poszkodowanych właścicieli, że planowana przez VW akcja serwisowa w Polsce w pełnym wymiarze albo w ogóle nie wystartuje, albo nie przyniesie pożądanych rezultatów i m.in. przyczyni się do wyraźnego spadku mocy auta. Koncern z opóźnieniem rozpoczyna akcję serwisową i udaje, że w Polsce tego problemu nie ma.

  14. 14
    Czy to nie jest tak, że robicie to tylko i wyłącznie dla pieniędzy?

    Stowarzyszenie jest organizacją non-profit i opiera się na pracy społecznej członków. Żaden z członków władz Stowarzyszenia nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia. Natomiast robimy to dla osób poszkodowanych, robimy to w interesie społecznym. I tutaj liczymy na to, że wszyscy poszkodowani otrzymają największe odszkodowania w historii Polski. Dość oszustwa i traktowania Polaków jako ludzi drugiej kategorii. Jeśli ktoś tak oszukuje jak Volkswagen, musi ponieść surową karę.

  15. 15
    Czy złożono pozew zbiorowy?

    Pierwszy z pozwów zbiorowych został złożony w Sądzie Okręgowym w Warszawie 29 września 2016 r. Pozwanym jest producent aut marki Volkswagen, niemiecka spółka Volkswagen AG z siedzibą w Wolfsburgu. W następnych miesiącach skierujemy do sądów trzy kolejne pozwy, gdzie po stronie pozwanej wystąpią producenci pojazdów SEAT, Skoda i Audi.

    W opinii stowarzyszenia odpowiedzialnymi za aferę nie są sprzedawcy samochodów, którzy prawdopodobnie nie mieli świadomości sprzedaży produktu niezgodnego ze specyfikacją. Odpowiedzialność producenta z tytułu czynu niedozwolonego ulega przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. Nie istnieje więc niebezpieczeństwo, iż producent skutecznie podniesie zarzut przedawnienia roszczenia, co mogłoby mieć miejsce, gdyby podstawę pozwu stanowiły przepisy dotyczące rękojmi.

    Zapraszamy do zgłoszenia się do nas każdego posiadacza Volkswagena, Audi, Skody i SEATa zarejestrowanego w Polsce. Nie ma znaczenia, kiedy i gdzie został zakupiony pojazd, jedyne kryterium stanowi oszukany silnik.

    Wysokość szkody w stosunku do jednego samochodu została ustalona przez zespół rzeczoznawców na 30.000 zł Kwota ta zostanie zweryfikowana przez biegłego powołanego przez sąd, co stanowi standardową praktykę w postępowaniu sądowym.

  16. 16
    Czy mogę sprzedać samochód w trakcie trwania sprawy?

    Tak, jest możliwa sprzedaż pojazdu w trakcie trwania sprawy z jednoczesnym pozostawieniem sobie prawa do dochodzenia roszczeń, ale muszą być spełnione dwa warunki:

    1. Sprzedaż pojazdu musi nastąpić na podstawie dokumentu zawierającego stosowne zapisy dające Państwu prawo do dochodzenia roszczeń po sprzedaży pojazdu (stosowny wzór umowy sprzedaży pojazdu prześlemy osobom, które dołączyły do pozwu, ale mają zamiar sprzedać pojazd).
    2. Najpierw musi nastąpić dołączenie do pozwu (przesłanie stosownych dokumentów), a następnie sprzedaż pojazdu na podstawie stosownego dokumentu.

  17. 17
    Jak polskie sądy reagują na pozwy indywidualne?

    Polskie sądownictwo działa we właściwym dla siebie tempie, dlatego rozpoczęte postępowania nadal trwają. Jesteśmy na etapie merytorycznego przedstawiania stanowiska przez strony. Na szczęście specyfika sprawy nie wymaga długotrwałego postępowania dowodowego. Podstawowym dowodem jest bowiem przyznanie przez władze grupy Volkswagen faktu instalowania fałszującego oprogramowania, pomiary oraz opinia biegłego, która pozwoli precyzyjnie określić wysokość odszkodowania. Pierwsze wyroki pojawiają się już za granicą.

  18. 18
    Jakie urzędy zostały powiadomione o aferze Volkswagena przez Stowarzyszenie?

    Zawiadomiliśmy wszystkie organy władzy, których kompetencje pozwalają na podjęcie działań w sprawie, w tym Prezesa Rady Ministrów, Ministra Środowiska, Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Angażujemy samorządy. Doprowadziliśmy do wszczęcia postępowań o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przez jednostki publiczne, które posiadają oszukane pojazdy i nie dochodzą z tego tytułu odszkodowań. Skierowaliśmy pisma i petycje do Komisji Europejskiej, Komisarz Elżbiety Bieńkowskiej i Parlamentu Europejskiego.

    Wiele pracy przed nami w zakresie uświadamiania urzędników. Przekazaliśmy bardzo dużo informacji, także tych dotyczących możliwości działania. To powoduje wzrost świadomości. Deklarujemy każdą możliwą pomoc, bo to sprawa najważniejsza dla nas wszystkich!

  19. 19
    Jak reagują polskie urzędy na aferę Volkswagena?

    Przede wszystkim obserwujemy znaczący brak wiedzy o aferze. Efektem naszych działań jest zwiększenie świadomości, pewnego rodzaju aktywizacja organów władzy. Cześć pozostaje bierna nawet po naszych monitach informujących jakie czynności powinny zostać wszczęte w ramach ustawowych kompetencji – takie sprawy kierujemy do sądów administracyjnych.

  20. 20
    Jak reagują instytucje unijne na aferę Volkswagena?

    Najbardziej zauważalne działania organów unijnych polegały na rozmowach komisarz Bieńkowskiej z zarządem Volkswagena mające na celu doprowadzenia do takiego samego traktowania poszkodowanych w Europie i w USA. Pani komisarz na razie się nie udało i Volkswagen oświadczył, że nie będzie równego traktowania posiadaczy wadliwych samochodów. Wg naszych informacji władze unijne oczekują rozwiązania problemu na poziomie państw członkowskich.

  21. 21
    Jakie są dalsze plany stowarzyszenia na polu administracyjnym?

    Walka do skutku! Zrobimy wszystko aby, w Polsce było mniej zanieczyszczeń. Monitorujemy pracę polskich organów, w tym odpowiadającego za homologację Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Złożyliśmy wniosek o przystąpienie do prowadzonego przez Prezesa urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania dotyczącego naruszenia przez grupę Volkswagen zbiorowych interesów obywateli. Uświadamiamy jednostki publiczne, że za każdy zakupiony przez nich oszukany samochód przysługuje odszkodowanie, a brak jego dochodzenia stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Działamy bardzo intensywnie.

    W czasie dotychczasowej działalności zgromadziliśmy bardzo dużo materiałów i dokumentów dotyczących afery i jej przebiegu na całym świecie, w tym opinii rzeczoznawców, analiz prawnych. Mamy nadzieję, że będziemy mogli służyć w tym zakresie wszystkim organom pomocą.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem: 794 222 410 (pn.-pt. w godzinach 9:00–17:00) lub mailowo na adres: kontakt@stopvw.pl. Pomagamy oszukanym przez spółki grupy VW walczyć o odszkodowania i wymianę aut na nowe, nikogo nie zostawimy bez odpowiedzi.