Aktualności

13 czerwca 2018

Nawet najnowsze diesle emitują toksyczny smog

Najnowsze modele z silnikami diesla, które zatwierdzono do sprzedaży po skandalu Diesselgate z 2015 roku, przekraczają europejskie normy emisji tlenków azotu. Badania zostały przeprowadzone Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation ICCT), która wykorzystała „trudny do zmanipulowania” test wykorzystujący technologię teledetekcji oraz analizę statystyczną do pomiaru poziomu emisji w realnych warunkach jazdy. Sprawdzono ponad 700 tys. samochodów w tym 4850 modeli z europejskiego rynku.

„Wyniki były uderzającym potwierdzeniem najgorszych obaw dotyczących samochodów z silnikami Diesla”

– oświadczyło ICCT. Zgodnie z wynikami testów, wszystkie samochody, które miały spełniać normy Euro 6, czyli najnowszy standard emisji dla silników Diesla w UE, w realnych warunkach jazdy przekroczyły limity emisji NOx.

W przypadku samochodów Euro 6, badacze odkryli, że:

  • Dla czterech grup producentów, średnia emisja była ponad 12-krotnie wyższa niż dopuszczają limity Euro 6, a samochody wykazujące najwyższe zanieczyszczenie, przekraczały normy aż 18-krotnie.
  • Podczas testu w realnych warunkach jazdy, wszystkie modele z silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 6, przekroczyły limity NOx.
  • Samochody z silnikiem benzynowym Euro 6 o najwyższej emisji mają w przybliżeniu taki sam poziom emisji NOx, jak pojazdy z silnikami diesla o najniższej emisji.

Wyniki zostały zebrane w bazie danych pod nazwą The Real Urban Emissions Initiative (TRUE). Badanie pokazało również słaby wynik dla diesli Euro 3, 4 i 5. Pojazdy napędzane benzyną wypadły znacznie lepiej. Większość benzynowych samochodów zgodnych z normą Euro 3-5 ma dobre lub umiarkowane wskaźniki emisji. Wszystkie samochody benzynowe Euro 6 uzyskały ocenę „dobrą” lub „średnią”. Tlenki azotu, które emitowały samochody, ciężarówki oraz pojazdy nieporuszające się po drogach, są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego oraz środowiska. Według naukowców z University of Colorado Boulder, emisje gazów NOx mogą być powiązane z kilkudziesięcioma tysiącami przedwczesnych zgonów na całym świecie.

W UE obowiązuje norma NOx wynosząca 0,08 g/km, ale jak zauważył dziennik The Guardian po analizie TRUE, ​​modele wysokoprężne wprowadzone na rynek w 2016 roku, średnio pięciokrotnie przekraczają dopuszczalny limit.

„Możemy dojść do wniosku, że prawie wszystkie silniki Diesla spełniające normę Euro 6 nie są wystarczająco czyste”

– powiedział Financial Times Peter Mock, dyrektor zarządzający ICCT w Europie.

„Prawdziwa ocena ujawnia niemieckie dziedzictwo dziesiątek milionów brudnych silników diesla, które wciąż poruszają się po drogach. Każdego dnia produkują toksyczny smog, który wdychamy. Analiza identyfikuje najgorsze modele a organy regulacyjne muszą zacząć działać, aby zmusić producentów samochodów do oczyszczenia diesli”

– powiedział Greg Archer z organizacji Transport & Environment, która jest częścią inicjatywy TRUE.

Badania wzbudziły ostre komentarze przedstawicieli branży motoryzacyjnej.

źródło: https://www.ecowatch.com/diesel-cars-emissions-2575694900.html

, , , , , , , , ,