Zakulisowa wojna domowa w Volkswagenie. Obsesja na punkcie Tesli i żądza władzy podważyły przywództwo giganta motoryzacji

1 grudnia 2020

Zakulisowa wojna domowa w Volkswagenie. Obsesja na punkcie Tesli i żądza władzy podważyły przywództwo giganta motoryzacji

Zwolennik agresywnej elektryfikacji w koncernie Volkswagena – prezes Herbert Diess – ma coraz więcej wrogów w strukturach firmy. Wewnętrzne rozgrywki mogą doprowadzić do zachwiania dalekosiężnych planów niemieckiego giganta motoryzacyjnego. Chodzi o rywalizację z kreowaną na lidera przyszłości – Teslą. Kulisy konfliktu ujawniła agencja Bloomberg.

5 lat temu Herbert Diess przeszedł z BMW do Volkswagena, uprzedzony o tym, że kroi się afera dieselgate. Jako radykał elektromobilności, która miała odciągnąć uwagę od zamieszania wokół koncernu, w 2018 r. przejął nad nim kontrolę oraz samą marką VW. Konsekwentnie przekonywał zarząd do zwiększania wydatków na samochody elektryczne i oprogramowanie, strasząc nie tylko przegraną z Teslą, ale i upadkiem firmy. Nie dawno przeforsował ujęcie w planie finansowym 73 miliardów euro w ciągu 5 lat właśnie na realizację tych celów. Jednocześnie wypycha ze struktur marki, których świetność zależy od silników spalinowych (jak Bugatti czy Lamborghini).

Ludzie prezesa

Jednak to nie jest tak, że w koncernie Volkswagena panuje w tym względzie jednomyślność. Niektórym niepodoba się tak agresywna polityka, a nastroje podsycają zmiany na dyrektorskich stanowiskach. Liderzy związków zawodowych oskarżają Diessa, że atrakcyjne stołki otrzymują tzw. ludzie prezesa, a sami mierzą się z perspektywą zwolnień. Obecny sternik VW przy jednoczesnym zwiększaniu wydatków na elektromobilność, stara się ciąć koszty redukując zasoby ludzkie i automatyzując procesy.

Diess poczuł się już tak pewnie na fotelu prezesa, że już teraz zaczął sondować w zarządzie możliwość przedłużenie jego umowy kończącej się w 2023 r. Jednak rozmowy na ten temat zazwyczaj odbywały się na rok przed wygaśnięciem kontraktu. Chęć przedwczesnego zapewnienia sobie dłuższej kadencji mocno zirytowała niektórych interesariuszy. Dodając do tego brak jednomyślności w kontekście polityki na przyszłość, latem tego roku Diess stracił bezpośrednie kierownictwo nad marką VW, zachowując jednak fotel prezesa koncernu. 62-letni menedżer przekonuje jednak, że elektromobilna transformacja wymaga zapewnienia ciągłości jego kontroli nad firmą.

Między młotem a kowadłem

Przeciwnikami Diessa, tylko nieoficjalnie jak informuje Bloomberg, jest rada zakładowa. Tutaj zaczyna się cała ciekawa układanka, bowiem ta grupa jest wspierana przez kraj związkowy Dolna Saksonia, drugoego co do wielkości udziałowca koncernu (20 proc.). Z kolei posiadacze kontrolnego pakietu (53 proc.), czyli rodziny Porsche i Piech zazwyczaj wspierają odważne reformy Diessa. Jednak klan miliarderów unika konfrontacji ze związkami zawodowymi oraz Dolną Saksonią, które zgodnie ze statutem mają prawo weta.


więcej: https://wrc.net.pl/mz-zakulisowa-wojna-domowa-w-volkswagenie-obsesja-na-punkcie-tesli-i-zadza-wladzy-podwazyly-przywodztwo-giganta-motoryzacji

Aktualności , , ,